Hold øje med disse symptomer på stress

25. februar 2021

Hold øje med stresssymptomer

Mange lever en travl hverdag med mange opgaver både på arbejdet og i hjemmet. Derfor bliver en hel del mennesker også ramt af stress, hvilket kan være en svær lidelse af døje med. Af den grund får du her nogle symptomer, som du kan holde øje med, så du kan nå at sætte ind over for stress, inden det udvikler sig hos dig. De typiske symptomer på stress er ofte koncentrationsbesvær, træthed, søvnbesvær, dårligere hukommelse og ubalance i din vægt. Derudover kan det være svært for stressramte at finde ro og være nærværende i andres selskab. Stress på arbejdspladsen eller derhjemme kan føre til et længere sygdomsforløb. Sygdommen rammer derfor ikke nogen bestemt type mennesker.

 

Stress kan ramme alle

De fleste går rundt med tankegangen om, at stress ikke rammer dem, og at de godt kan styre deres travle hverdag. Men alle kan blive ramt af stress, og det er derfor en god ide at være realistisk omkring risikoen for sygdommen. Der kan desuden være flere alvorlige mén af lidelsen. Det gælder eksempelvis følgende:

  • Du får det dårligt, både mentalt og fysisk. Det kan vise sig som negative tankestrømme omkring alt det, du skal nå, eller som mave- og/eller hovedpine.
  • Du får svært ved at fokusere og koncentrere dig.
  • Du bliver måske hurtigere irriteret, vred eller ked af det.
  • Du kan føle dig meget rastløs og have svært ved at falde til ro og slappe af.

 

Hvorfor skal jeg have psykologhjælp?

En måde at forebygge eller afhjælpe stress kan være at opsøge en psykolog. Hvis du føler, du er kommet så langt ud, at du ikke selv kan komme tilbage på det normale spor, så er det en god ide at søge hjælp. En psykolog tager udgangspunkt i din specifikke livssituation, der gør, at du er blevet ramt af stress. Han eller hun kan give dig værktøjer til at hjælpe dig tilbage til en roligere og stressfri hverdag.