Prioritér din mentale sundhed

17. februar 2022

Det mentale helbred er underprioriteret

I vores samfund er der et stort fokus på at passe godt på kroppen. Vi bliver hele tiden mindet om at kvitte smøgerne, motionere og spise grønt, så vi undgår at udvikle livstruende sygdomme som diabetes, KOL og blodpropper. Det øgede fokus på den fysiske sundhed er en rigtig god ting, da kroppens velbefindende er en vigtig del af livskvaliteten. Men en lige så central rolle spiller den mentale sundhed, selvom den langt fra får den samme opmærksomhed og omtale. Det mentale er lige så vigtigt som det fysiske, og de to dele hænger uløseligt sammen. Hvis du har det dårligt psykisk, har du sjældent overskud til at passe på din krop, og har du en ringe fysik, kan det let få indvirkning på dine tanker og følelser.

 

3 tips, der styrker det mentale helbred?

  • Gå tidligt i seng.

Det lyder simpelt, men at få den rette mængde søvn har en kæmpe indvirkning på det mentale velvære. Du får mere energi, og din hjerne får lov til at nulstille systemet, inden en ny dag melder sin ankomst.

  • Spis grøntsager og drik vand.

Den sunde kost og et balanceret væskeindtag er godt for kroppen, men som nævnt hænger fysikken og psyken sammen. Derfor har rigeligt med vand og de grønne madvarer en betydelig effekt dit mentale overskud.

  • Prioriter personlig pleje.

Det at yde selvomsorg er en booster til dit selvværd. Du kan f.eks. bestille en massage eller ansigtsbehandling i ny og næ. Hvis du bor i området, kan du prøve en ansigtsbehandling i Svendborg. At finde en dygtig kosmetolog i lokalområdet kan nemlig bidrage til, at du får en sund, selvkærlig plejerutine.