Dansk kød i Japan: Frihandelsaftale 2018

27. juni 2019

Skrevet af Camilla Struck

I september 2018 tog miljø- og fødevareminister, Jakob Elleman-Jensen, til Japan for at snakke om den nye frihandelsaftale. Denne aftale er imellem EU og Japan, som meget basalt sagt går ud på, at de nuværende toldbarrierer på blandt andet forarbejdet kød på sigt vil blive fjernet. På den måde kan Danmark fremover eksportere kød, slik og meget andet til Japan på en måde, hvor det faktisk kan svare sig økonomisk for virksomhederne.

 

Hvad betyder den nye frihandelsaftale for danske fødevarevirksomheder?

Helt enkelt betyder det, at det bliver meget nemmere for de danske virksomheder at eksportere til Japan. Betyder dette så, at den nye frihandelsaftale bliver til stor gavn for danskerne? Svaret er naturligt svært at forudse, men i og med at danske fødevarer er velkendte for det høje kvalitetsniveau, kan dette sagtens tænkes. Det bliver i al fald meget lettere for de danske virksomheder at sælge danske varer på det japanske marked, end det før har været. Og om ikke andet så bevidner denne aftale om, at EU og Japan vælger at stå tættere sammen. Her ses frihandelsaftalen som en mulighed for et godt samarbejde, som begge sider drager fordel af.

 

Hvornår kan man se følgerne af den nye frihandelsaftale?

Frihandelsaftalen forventes at træde i kraft i starten af 2019, men der vil dog gå nogle år, før man rigtigt vil kunne bestemme konsekvenserne. Dog er det nok sikkert at sige, at der i hvert fald være en synlig ændring på det danske marked som følge af den nye aftale. Det menes, at der i hvert fald går 10 år, før alle toldbarrierer er væk fra markedet. 

 

De positive forventninger til frihandelsaftalen

Håbet om en øget eksport til Japan samt håbet om flere arbejdere i fødevarevirksomhederne er meget høje. Med den nye frihandelsaftale får danske virksomheder fri adgang til at handle på et marked, som udgør en kæmpe del af den samlede internationale handel. Derfor er der mange positive forventninger til den nye frihandelsaftale – og med god grund. Dog er der nogle ting, som skal på plads, inden det hele kan køre på skinner. De danske fødevarer skal markedsføres til japanerne, og derudover skal de danske virksomheder sættes ind i, hvordan de nye regler og love fungerer. Dette er også en af grundene til, at der formentlig vil gå noget tid, før man kan se, hvilken betydning den nye frihandelsaftale får.